Honda heeft het Sensing-systeem van rijhulp- en veiligheidssystemen doorontwikkeld tot Sensing Elite. Daarmee kan een Honda ook zelfstandig rijden.
Honda zet de volgende stap in autonoom rijden. Het systeem van rijassistentie- en veiligheidssystemen Honda Sensing, dat tegenwoordig standaard in nieuwe Europese Honda-modellen ligt, wordt vervangen door Honda Sensing Elite. Daarmee kan een Honda-model tot op zekere hoogte (niveau 3) zelfstandig rijden op de snelweg.
Voor het autonoom optrekken, rijden, afremmen, stoppen, herstarten en sturen in het (file)verkeer zorgt de Traffic Jam Pilot. De adaptieve cruise control heeft een volgfunctie op lage snelheid en Lane Keeping Assist. Ook andere rijbaanfuncties worden ondersteund, zoals automatische snelheidsaanpassing en wisseling van rijstrook. Sensing Elite let daarbij op eventueel passerende voertuigen. Verder is er een noodstopsysteem.
Behalve camera’s gebruikt het systeem gps gekoppeld aan een driedimensionale kaart van de weg en omgeving. In principe kunnen alle nieuwe functies ‘zonder handen’ worden uitgevoerd; ondanks 10 miljoen gesimuleerde situaties en 800.000 testkilometers roept Honda echter op om – zoals de wet nog voorschrijft – de handen aan het stuur te houden. Om de aandacht van de bestuurder bij de weg te houden, worden bepaalde rijsituaties niet alleen onder de aandacht gebracht op het multimediascherm. Honda gebruikt daarvoor gewoon ouderwetse lampjes, bijvoorbeeld op het stuurwiel en het handschoenenkastje.
Het eerste model dat met Sensing Elite uitgerust wordt is de Japanse Honda Legend. Wanneer de Europese modellen ervan worden voorzien is nog niet bekend.