Op dit moment hebben we alleen de e:Ny1 als volledig elektrisch model in onze showroom staan. Maar daar komt snel verandering in. Honda introduceert een compleet nieuwe lijn modellen: de Honda 0-Series. Het eerste exemplaar daarvan dat naar Nederland komt, is de Honda 0 SUV.
De Honda 0 SUV (nog niet de uiteindelijke naam) komt in 2026 al naar onze showroom en blinkt uit in zijn binnenruimte. Daarover later meer.
0 SUV bijna ongewijzigd in productie
De 0 SUV ziet er misschien uit als een conceptcar, hij gaat toch echt bijna ongewijzigd in productie. Tijdens het Red Bull Showrun x Powered by Honda-event in Tokyo reed Max Verstappen rond in een prototype van de 0 SUV.
Ondanks de camouflerende wrap, is duidelijk te zien dat het design vrijwel ongewijzigd is gebleven. Vooral de rechthoekige achterkant is niet te missen. Wat we niet kunnen zien is of het lichtgevende logo het productiestadium haalt. Op het prototype lijkt het logo op de wrap gedrukt te zijn.
In het interieur is wel een kleine verandering te zien. De conceptcar beschikte over een yoke-stuur. Op de foto met Max Verstappen is duidelijk te zien dat hij een normaal, rond stuur vasthoudt.
Alles draait om binnenruimte
Bij de 0 SUV draait alles om de binnenruimte. Door het dunne onderstel en de vrij hoge koets, stap je werkelijk in een enorm ruim interieur. Ook achterin vind je volop ruimte. Door de opmerkelijk gevormde vierkante achterkant, heb je een gigantische hoeveelheid bagageruimte tot je beschikking.
Door Honda zelf ontwikkeld
De modellen uit de 0-Series worden volledig door Honda zelf ontwikkeld. In het verleden kondigde Honda nog een samenwerking aan met GM, maar die ging niet door. De samenwerking met Sony (Afeela) bestaat nog wel, maar staat los van de 0-Series.
0-Series: een nieuw begin
Kijk naar de foto’s en je ziet dat deze Honda op het gebied van design radicaal anders is dan wat u gewend bent van het merk. De oppervlaktes zijn langgerekt en strak. Zonder onnodige lijnen en vouwen. Met de ontwikkeling van deze modellen is Honda vanaf “0” begonnen. Vandaar de naam.
Bij die ontwikkeling hanteert Honda drie pijlers: Thin, Light en Wise.
Thin
Stap achterin een elektrische auto en je zit bijna altijd met opgetrokken knieën. Niet bepaald een comfortabele houding. Dit heeft alles te maken met het accupakket dat in de bodem zit. Daardoor is de bodem van de auto vrij dik, waardoor je als fabrikant beperkt bent in de binnenruimte.
Honda heeft besloten om dat als een van de speerpunten van deze nieuwe modellenreeks te maken. De modellen uit de 0-reeks beschikken over een bijzonder dun platform. Mede door een dunner accupakket te gebruiken dan gebruikelijk. Daardoor weten ze, zeker achterin, een stuk meer ruimte te creëren en zit je ook achterin heerlijk comfortabel.
Ook zorgt het ervoor dat men een auto in zijn geheel lager kan maken, wat weer goed is voor de luchtweerstand. En zo kom je met dezelfde accu een stuk verder.
Light
Elektrische auto’s zijn een stuk zwaarder dan vergelijkbare auto’s op fossiele brandstof. Dat extra gewicht komt van het accupakket. Dat is het zwaarste onderdeel van een elektrische auto. Door compacte accupakketten met hoge energiedichtheid te gebruiken, gaat het gewicht van de auto aanzienlijk omlaag.
Wise
Misschien ken u Asimo nog. De Honda-robot die onder andere een trap op en af kon lopen. De robot heeft Honda veel geleerd over de interactie tussen mensen en machines. Asimo staat dan ook voor Advanced Step in Innovative Mobility.
Asimo ging in 2018 met pensioen, maar keert nu terug in de vorm van een zelfontwikkeld besturingssysteem voor de modellen uit de 0-Series, genaamd Asimo OS. Dankzij deze slimme (Wise) software moeten de auto’s niet alleen efficiënt omgaan met energie, maar ook zorgen voor optimale veiligheid en comfort. Onder andere dankzij level 3 autonoom rijden.
Na de 0 SUV volgt de 0 Saloon
De 0 SUV is het eerste model uit deze nieuwe reeks, maar zeker niet de laatste. Het tweede model is namelijk ook al bekend: de 0 Saloon. Een soort sedan. Deze auto ziet er misschien nog wel futuristischer uit en legt met zijn hoogte van slechts 1,40 meter extra nadruk op het Thin-principe.
7 modellen in totaal
Uiteindelijk moet de 0-reeks bestaan uit zeven verschillende modellen. Vijf SUV’s en twee sedans. Wanneer we de auto’s in de showroom kunnen verwachten is nog niet bekend. Uiteraard houden we u via onze site en socials op de hoogte.