nieuwe honda prelude van voren

De nieuwe Honda Prelude wordt een feest [prijzen & specificaties]

11-11-2025 - Dealer

Hybride

Volgend jaar is het zover. Dan komt de nieuwe Honda Prelude naar Nederland. En hoe meer we over de nieuwe Prelude te weten komen, hoe enthousiaster we worden. Hieronder nemen we u mee langs de prijzen, uitrusting, prestaties, afmetingen, gewichten en meer.

In het kort:

  • Hybride aandrijflijn
  • Onderdelen van Civic Type R
  • Eerste helft van 2026 naar Europa
  • Vanaf € 56.764
  • S+ Shift technology

de honda prelude in racing blue pearl en Meteoroid Grey Metallic

Specificaties en prijzen Prelude

De nieuwe Honda Prelude heeft een vanafprijs van €56.764. Voorlopig is de coupé er alleen als Advance-uitvoering. Deze versie is rijk uitgerust met onder andere lederen bekleding voor (achterbank is met stof bekleed), stoelverwarming, een Bose-audiosysteem, draadloze telefoonlader, Apple CarPlay & Android Auto, adaptieve dempers van de Civic Type R en Brembo-remmen.

Is het standaard zwarte interieur niet helemaal uw smaak? Voor slechts €250 levert Honda het interieur in een prachtige combinatie van blauw en wit leer. Deze optie is uitsluitend te combineren met de exterieurkleuren Racing Blue Pearl en Moonlit White Pearl. Daarnaast zijn er diverse extra’s, zoals een spoilerlip, achterspoiler, andere velgen en zwarte emblemen. Meer praktische zaken zijn er ook. Denk aan een rubberen mattenset en een bagagenet.

Kleuren

De Prelude is leverbaar in vier carrosseriekleuren. Zonder meerprijs wordt de coupé geleverd in Crystal Black Pearl (zwart). Tegen een toeslag van €950 kan worden gekozen voor Racing Blue Pearl (blauw), Moonlit White Pearl (wit) of Meteoroid Grey Pearl (donkergrijs).

Aandrijflijn
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1993 cc
Vermogen benzinemotor 105 kW (143 pk)
Vermogen elektromotor 135 kW (184 pk)
Systeemvermogen 135 kW (184 pk)
Koppel 315 Nm
Verbruik fabrieksopgave 5,2 L/100 km
Topsnelheid 188 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h 8,3 s
Afmetingen
Lengte 4.525 mm
Breedte 1.880 mm
Breedte inclusief buitenspiegels 2.076 mm
Hoogte 1.349 mm
Wielbasis 2.604 mm
Spoorbreedte voor/achter 1.626/1.625 mm
Bodemvrijheid 136 mm
Draaicirkel 11.6 m
Bagageruimte
Met de rugleuning omhoog 264 liter
Met de rugleuning omlaag 760 liter
Gewichten
Ledig gewicht 1.380 kg
Rijklaar gewicht 1.480 kg
Laadvermogen 370 kg
Maximaal toegestaan gewicht 1.850 kg

de achterkant van de 2026 honda prelude

“Keep your expectations high for this model”

Je zou kunnen denken dat de Prelude een soort coupé-versie van de Civic wordt. Nu is dat natuurlijk helemaal geen verkeerde auto, maar met de Prelude gaat Honda echt een stap verder.

In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:

“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”

De grote baas van Honda geeft aan dat we hoge verwachtingen moeten hebben van de Prelude. Dat is nogal wat. En gezien de informatie die we nu hebben, lijkt het erop dat meneer Mibe niet overdreven heeft.

De Prelude door de generaties heen

De Prelude die in 2026 verschijnt, is de zesde generatie van de coupé. Hieronder ziet u ze alle zes.

Eerste generatie – 1978

eerste generatie honda prelude

Tweede generatie – 1982

tweede generatie honda prelude

Derde generatie – 1987

derde generatie honda prelude

Vierde generatie – 1991

vierde generatie honda prelude

Vijfde generatie – 1996

vijfde generatie honda prelude

Zesde generatie – 2026

zesde generatie honda prelude

Onderdelen van de Civic Type R

Om te beginnen toont het onderstel van de Prelude overeenkomsten met die van de reguliere Civic, al heeft de Prelude een kortere wielbasis en is de auto breder dan de hatchback. Daardoor heeft de Prelude een nog sterkere basis voor sportieve rij-eigenschappen.

Dat blijkt pas het begin. De Prelude krijgt onder andere de voorwielophanging en adaptieve dempers van de Civic Type R. Precies, de auto die in 2023 een nieuw record voor voorwielaangedreven auto’s op de Nürburgring vestigde. Een auto zie zijn mannetje staat op het circuit én de openbare weg.

S+ Shift technology

Wat de Prelude niet van de Civic Type R overneemt is de aandrijflijn. De Prelude krijgt de hybride aandrijflijn met eCVT-transmissie uit de hybride Civic. Een eCVT-transmissie is niet de perfecte keuze als het gaat om sportief rijden. Omdat er geen schakelmomenten zijn mis je iets van de beleving. Daar heeft Honda wat op bedacht: S+ Shift.

s+ shift op de honda prelude

Met S+ Shift bootst de Prelude schakelmomenten na. Je hoort ook daadwerkelijk de motor in toeren klimmen bij het accelereren, en in toeren dalen bij het afremmen. Het echte motorgeluid wordt versterkt door de speakers in het interieur. Achter het stuur vind je schakelpeddels waarmee je zogenaamd schakelt, wat ervoor moet zorgen dat je echt het gevoel hebt in een auto te rijden met een traditionele transmissie.

Dit systeem is een geavanceerder systeem dan het systeem dat nu al te vinden is in enkele modellen (waaronder de Civic), waarbij de auto in de sportstand doet alsof er geschakeld wordt.

De nieuwe Prelude is de eerste auto met het nieuwe S+ Shift, wat onder deel is van een nieuwe generatie e:HEV hybride aandrijflijn. Later komt het ook naar de andere hybride Honda’s.

Nieuwe generatie e:HEV

De Prelude markeert het 25-jarig bestaan van de hybride aandrijftechniek van Honda. Die techniek werd in 1990 geïntroduceerd in de Insight, en vandaag de dag vinden we deze techniek terug in het overgrote deel van de modellen.

De Prelude is het eerste model dat wordt uitgerust met een nieuwe generatie van de e:HEV hybride aandrijflijn. Deze moet nog efficiënter zijn dan de huidige generatie, al zijn concrete cijfers nog niet bekend. Honda zegt hier zelf het volgende over:

“The name “Prelude” refers to an introductory piece of music, and appropriately positions the car as a forerunner to future models that embody Honda’s commitment to sports performance – an example of Honda bringing the “joy of driving” to customers across Europe.”

Dat belooft wat voor de nabije toekomst.

historische hybride modellen van honda

Interieur

De Prelude blijkt niet alleen een spannende auto te zijn, maar zeker ook een praktische. Dat zien we vooral aan de achterkant. De auto beschikt namelijk over een flinke achterklep. De scharnieren zitten niet onder de achterruit, maar erboven. De achterruit gaat dus mee omhoog bij het openen van de achterklep. De klep biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 264 liter.

Verder zien we in het interieur veel kenmerken van de Civic, ZR-V en CR-V terug, al zien we ook hints naar de niet in Europa verkochte Acura Integra. Zowel het stuurwiel als de klimaatbediening lijken een-op-een overgenomen te zijn.

Dat geldt dan weer niet voor het ventilatierooster. In de bovengenoemde modellen loopt deze over de gehele breedte van het dashboard. Dat is bij de Prelude niet het geval. Verder valt op dat het interieur van de Prelude nog hoogwaardiger overkomt dan de interieurs die we tot nu toe van Honda kennen.

Zo zien we luxe uitgevoerde stoelen met de modelnaam in de hoofdsteunen, en zien we een prachtige combinatie (tegen betaling) van blauw en wit leer, afgemaakt met blauwe stiksels door het hele interieur.

 

Wij kunnen niet wachten

Het mag duidelijk zijn dat Honda niet over een nacht ijs gaat met de nieuwe Prelude. Wij kunnen dan ook niet wachten tot de coupé staat te schitteren in onze showroom. Laat uw gegevens achter om het laatste nieuws als eerste te ontvangen.

Stuur mij het laatste nieuws over de Prelude

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.