Volgend jaar is het zover. Dan komt de nieuwe Honda Prelude naar Nederland. En hoe meer we over de nieuwe Prelude te weten komen, hoe enthousiaster we worden. Hieronder nemen we u mee langs alle informatie en verwachtingen die we tot nu toe hebben.
In het kort:
- Hybride aandrijflijn
- Eerste helft van 2026 naar Europa
- S+ Shift technology
- Viering 25 jaar hybride
- Onderdelen van Civic Type R
“Keep your expectations high for this model”
Je zou kunnen denken dat de Prelude een soort coupé-versie van de Civic wordt. Nu is dat natuurlijk helemaal geen verkeerde auto, maar met de Prelude gaat Honda echt een stap verder.
In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:
“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”
De grote baas van Honda geeft aan dat we hoge verwachtingen moeten hebben van de Prelude. Dat is nogal wat. En gezien de informatie die we nu hebben, lijkt het erop dat meneer Mibe niet overdreven heeft.
De Prelude door de generaties heen
De Prelude die in 2026 verschijnt, is de zesde generatie van de coupé. Hieronder ziet u ze alle zes.
- 1978 – Eerste generatie
- 1982 – Tweede generatie
- 1987 – Derde generatie
- 1991 – Vierde generatie
- 1996 – Vijfde generatie
- 2026 – Zesde generatie
Onderdelen van de Civic Type R
Om te beginnen toont het onderstel van de Prelude overeenkomsten met die van de reguliere Civic, al heeft de Prelude een kortere wielbasis en is de auto breder dan de hatchback. Daardoor heeft de Prelude een nog sterkere basis voor sportieve rij-eigenschappen.
Dat blijkt pas het begin. De Prelude krijgt onder andere de voorwielophanging en adaptieve dempers van de Civic Type R. Precies, de auto die in 2023 een nieuw record voor voorwielaangedreven auto’s op de Nürburgring vestigde. Een auto zie zijn mannetje staat op het circuit én de openbare weg.
S+ Shift technology
Wat de Prelude niet van de Civic Type R overneemt is de aandrijflijn. De Prelude krijgt een hybride aandrijflijn met CVT-transmissie. Een CVT-transmissie is niet de perfecte keuze als het gaat om sportief rijden. Omdat er geen schakelmomenten zijn mis je iets van de beleving. Daar heeft Honda wat op bedacht: S+ Shift.
Met S+ Shift bootst de Prelude schakelmomenten na. Je hoort ook daadwerkelijk de motor in toeren klimmen bij het accelereren, en in toeren dalen bij het afremmen. Het echte motorgeluid wordt versterkt door de speakers in het interieur. Achter het stuur vind je schakelpeddels waarmee je zogenaamd schakelt, wat ervoor moet zorgen dat je echt het gevoel hebt in een auto te rijden met een traditionele transmissie.
Dit systeem is een geavanceerder systeem dan het systeem dat nu al te vinden is in enkele modellen (waaronder de Civic), waarbij de auto in de sportstand doet alsof er geschakeld wordt.
De nieuwe Prelude is de eerste auto met het nieuwe S+ Shift, wat onder deel is van een nieuwe generatie e:HEV hybride aandrijflijn. Later komt het ook naar de andere hybride Honda’s.
Nieuwe generatie e:HEV
De Prelude markeert het 25-jarig bestaan van de hybride aandrijftechniek van Honda. Die techniek werd in 1990 geïntroduceerd in de Insight, en vandaag de dag vinden we deze techniek terug in het overgrote deel van de modellen.
De Prelude is het eerste model dat wordt uitgerust met een nieuwe generatie van de e:HEV hybride aandrijflijn. Deze moet nog efficiënter zijn dan de huidige generatie, al zijn concrete cijfers nog niet bekend. Honda zegt hier zelf het volgende over:
“The name “Prelude” refers to an introductory piece of music, and appropriately positions the car as a forerunner to future models that embody Honda’s commitment to sports performance – an example of Honda bringing the “joy of driving” to customers across Europe.”
Dat belooft wat voor de nabije toekomst.
Interieur
De Prelude belooft niet alleen een spannende auto te worden, maar zeker ook een praktische. Dat zien we vooral aan de achterkant. De auto beschikt namelijk over een flinke achterklep. De scharnieren zitten niet onder de achterruit, maar erboven. De achterruit gaat dus mee omhoog bij het openen van de achterklep. De klep biedt toegang tot een, op het eerste oog, bijzonder riante bagageruimte.
Verder zien we in het interieur veel kenmerken van de Civic, ZR-V en CR-V terug, al zien we ook hints naar de niet in Europa verkochte Acura Integra. Zowel het stuurwiel als de klimaatbediening lijken een-op-een overgenomen te zijn.
Dat geldt dan weer niet voor het ventilatierooster. In de bovengenoemde modellen loopt deze over de gehele breedte van het dashboard. Dat is bij de Prelude niet het geval. Verder valt op dat het interieur van de Prelude nog hoogwaardiger overkomt dan de interieurs die we tot nu toe van Honda kennen.
Zo zien we luxe uitgevoerde stoelen met de modelnaam in de hoofdsteunen, en zien we een prachtige combinatie van blauw en wit leer, afgemaakt met blauwe stiksels door het hele interieur.
Wij kunnen niet wachten
Het mag duidelijk zijn dat Honda niet over een nacht ijs gaat met de nieuwe Prelude. Wij kunnen dan ook niet wachten tot de coupé staat te schitteren in onze showroom. Uiteraard houden we u op de hoogte via deze website en social media.