Je zou het misschien niet zeggen, maar de Civic op deze foto’s is alweer de 11e generatie. Ik kan zo snel geen andere auto bedenken waar al zoveel generaties van zijn.
Deze review is onafhankelijk geschreven door Robert van Heerde, en werd oorspronkelijk gepubliceerd op Altijdauto.nl.
Honda ging met die generaties op het gebied van design, een beetje op en neer. Een generatie met een uitgesproken design, werd weer opgevolgd door een Civic met een ingetogen design.
Met de 11e generatie Civic zijn we weer aanbeland bij het meer ingetogen design. Kijk maar eens naar zijn voorganger. Die was behoorlijk uitgesproken. Een beetje druk ook, met al z’n hoeken en lijnen.
Nee, bij de 11e generatie hebben de designers zich weer ingehouden. Maar in dit geval betekent dit niet dat ze er een saaie auto van hebben gemaakt, zoals in het verleden nog wel eens het geval was. De nieuwe Honda Civic staat wat dat betreft wel zijn mannetje.
Proefrit aanvragen Voorraad bekijken
Hatchback of vierdeurs coupé?
Hij ziet er dan ook een stuk langer en gestrekter uit. Ja, hij is 33 mm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, en ja, hij is iets breder en iets lager, maar het verschil lijkt groter. Dat komt door verschillende design-elementen.
Zo liggen de koplampen horizontaler, wat de Civic optisch extra breed maakt. En kijk eens goed naar die motorkap. Die ligt bijna helemaal plat en ziet er lekker clean uit door het ontbreken van de ruitensproeiers (die zitten in de ruitenwissers verwerkt).
Vlak onder de motorkap zie je een scherpe lijn in de carrosserie, die helemaal doorloopt tot aan de achterlichten. En ook die zijn heel anders dan die van de 10e generatie. De achterlichtunits zijn een stuk platter geworden, en zijn optisch aan elkaar verbonden.
Wat ook helpt is de schuin aflopende daklijn waardoor de Honda Civic haast op een vierdeurs coupé lijkt, in plaats van een hatchback.
Wie trouwens denkt dat die aflopende daklijn ten koste gaat van de bagageruimte, heeft het mis. Hij doet niet onder voor concurrenten zoals de Golf en de Focus. En dat heeft een duidelijke reden. De Civic is simpelweg een stuk langer dan die andere twee.
267 mm langer dan een VW Golf en 169 mm langer dan een Ford Focus. Die extra lengte vind je deels terug in het interieur, en deels in de kofferbak, waardoor je een vergelijkbare bagageruimte hebt.
Verademing: fysieke knoppen
Wanneer je plaatsneemt in de 11e generatie Honda Civic, kom je voor een aangename verrassing te staan.
Honda heeft de verleiding weerstaan om zoveel mogelijk knoppen te vervangen voor bediening via het touchscreen. Echt een verademing als je het mij vraagt.
Even de temperatuur aanpassen, de stoelverwarming aanzetten of je handen verwarmen aan het stuur? Het gebeurt allemaal met fysieke knoppen die er niet alleen mooi uitzien, maar ook degelijk aanvoelen.
Honda laat hiermee zien dat een modern interieur en fysieke knoppen heel goed samengaan. Modern met een tikje retro moet ik zeggen, want heb je dat doorlopende luchtrooster al gezien? Het is een knipoog naar de Civic van vroeger. Een leuke toevoeging en het past helemaal in het strakke interieur.
Achter het stuur vind je een digitaal scherm van 10,2 inch. Een prima scherm die duidelijk afleest. Hij had alleen wat mooier geplaatst mogen worden in het dashboard. Er zit nog wat loze ruimte om het scherm heen. Het was net iets mooier geweest als het scherm de ruimte helemaal op zou vullen. Ik weet het, ’t is niet bepaald een punt waarop je de auto zou laten staan.
Wil je het digitale instrumentarium op jouw nieuwe Civic hebben, dan moet je wel direct voor de meest luxe Advance-uitvoering gaan. De twee uitrustingsniveaus daaronder moeten het doen met een minder fancy scherm.
Rijden maar
Goed, het is nu hoog tijd om eindelijk eens te gaan rijden. De nieuwe Civic maakt gebruik van Honda’s hybride aandrijflijn, e:HEV genaamd. In de Civic goed voor een vermogen van 184 pk en 315 Nm koppel.
Om de Civic in Drive te zetten druk je simpelweg op de knop met de D. In de Civic vind je geen hendeltje of draaiknop, maar gewoon een rijtje knoppen onder elkaar. I-de-aal! Bij zo’n hendeltje of een draaiknop, moet ik altijd even kijken of ik ‘m wel in de juiste stand heb staan. In de Civic zit je altijd goed.
Wanneer je voor het eerst wegrijdt, merk je meteen dat dit geen standaard hybride is. Als je gas geeft om te accelereren, verwacht je dat de motor toeren gaat maken. Maar in de Civic e:HEV blijft de motor stationair draaien. Het is even wennen, maar zeker niet vervelend. Dat zit zo:
E:HEV: hybride, maar dan anders
Bij de meeste hybrides doet de brandstofmotor het zware werk, en zorgt de elektromotor voor de nodige ondersteuning. Maar de e:HEV aandrijflijn van Honda werkt precies andersom. In de Civic doen juist de elektromotoren het zware werk, en fungeert de brandstofmotor als een soort generator.
Klinkt misschien omslachtig, maar het werkt heel prettig. Om twee redenen. Ten eerste is het lekker rustig aan boord, omdat de brandstofmotor vaak op een stationair toerental draait. Daardoor hoor je ‘m amper.
Ten tweede is het een fluitje van een cent om zuinig te rijden in de Honda Civic e:HEV. Honda geeft een gemiddeld verbruik op van 4,7 liter per 100 kilometer (1 op 21,3). En nu denk je misschien: “Ja leuk zo’n theoretisch verbruik, maar wat is het verbruik in de praktijk?”
Verrassing! Dat opgegeven verbruik is ook daadwerkelijk haalbaar. En daarvoor hoef je op de snelweg echt niet achter een vrachtwagen te hangen. Honda bewijst opnieuw dat hun fabrieksopgave gewoon goed haalbaar is in de praktijk.
Voor de gek gehouden
Ben je in een sportieve bui en zet je de Civic in de sportstand? Dan krijg je nog een verrassing voorgeschoteld. Want wanneer je het gaspedaal vloert, krijg je ineens schakelmomenten te horen.
Hoe dat kan? Je wordt gewoon voor de gek gehouden. Maar wel op een leuke manier. De Civic laat je schakelmomenten horen die er helemaal niet zijn. Het geeft een extra stukje beleving aan je rit, en een glimlach op je gezicht.
Maar als ik heel eerlijk ben, zou ik de Civic e:HEV niet kopen om zijn sportiviteit. Niet omdat de stoelen weinig zijdelingse steun bieden, maar meer om het karakter van een hybride. Want rijden doet de Civic gewoon goed.
De auto ligt heerlijk stabiel op de weg, de besturing is licht (op een positieve manier) en dankzij de elektromotor heb je altijd genoeg vermogen voor de hand. Dat is ook prettig als je niet sportief rijdt.
Zowel het gas- als het rempedaal laten zich goed doseren. Bij nieuwe auto’s willen de remmen nog wel eens happerig zijn. Als je dan remt, heb je het idee dat je tegen een betonnen muur rijdt. Niet in de Civic e:HEV.
Kortom: de Civic leent zich het beste voor een actieve, maar relaxte rijstijl. Als je dan ook nog eens in de Advance-uitvoering rijdt (zoals deze testauto), dan wordt elke rit helemaal een feest.
Fijne uitrusting
Het audiosysteem van Bose is één van de betere die ik in een auto ben tegengekomen. Niet zo gek, want je krijgt maarliefst 12 speakers. Een daarvan is de subwoofer die netjes verwerkt zit in de achterbak. Je ziet ‘m haast niet en neemt ook vrijwel geen laadruimte in beslag. De bass die hij produceert is echt indrukwekkend. Vind je het iets teveel van het goede? Dan pas je dat natuurlijk gemakkelijk aan.
Dankzij het panoramadak is het lekker licht in het interieur. En bij mooi weer kan hij nog open ook. Is het minder mooi weer, dan houden de stuur- en stoelverwarming je lekker warm.
Op het gebied van veiligheid is de nieuwe Civic helemaal bij de tijd. Honda heeft hier een overkoepelende term voor bedacht: Honda SENSING. Het is een verzamelnaam voor veiligheidssystemen zoals verkeersbordherkenning, Cross Traffic Monitor en Collision Mitigation System. Geen idee wat dat allemaal inhoudt? Snap ik. Honda legt het op deze pagina helemaal uit.
Adaptieve cruisecontrol is standaard op elke uitvoering aanwezig. Enige minpuntje is dat de verschillende rijhulpsystemen iets te gevoelig staan afgesteld. Daardoor bemoeit de Civic zich af en toe net iets te veel met het rijden.
Conclusie review Honda Civic e:HEV
En dan is het alweer tijd om de balans op te maken. Daar kan ik kort over zijn. De 11e generatie Honda Civic is een auto die heel veel dingen goed doet. Hij is vlot en zuinig, heeft veel fysieke knoppen, biedt meer dan genoeg ruimte én ziet er goed uit.
De Civic is daarnaast een auto die wel heel weinig “verkeerd” doet. De minpunten die ik kon vinden zijn wel erg klein. Bij de meeste auto’s die ik test zijn die een stuk serieuzer dan bij de Civic. Hij is zijn vanafprijs van € 37.215 dan ook meer dan waard.
En daarmee komt de volgende vraag in mij op: welke reden heb je om ‘m niet te kopen? Tsja, misschien omdat je een hoge instap wil? Dan zou ik zeggen, maak eerst eens een proefrit, want de Nieuwe Honda Civic e:HEV is een zeldzaam goede auto.
Sterktes en zwaktes
Sterktes | Zwaktes |
– Laag en haalbaar verbruik | – Rijhulpsystemen gevoelig |
– Veel fysieke knoppen | – Zijdelingse steun voorstoelen |
– Geslaagd, ingetogen design | – Digitaal instrumentarium alleen op duurste uitvoering |
Proefrit aanvragen Voorraad bekijken
Lees verder: